"במקרה שנלך לבחירות, עלייה של 5% במחירי הנדל"ן בשנה הקרובה היא אופציה סבירה"

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר בתחזית קצת פסימית לשוק הנדל"ן ב - 2018. גורמים נוספים בשוק הנדל"ן מביעים אף הם תחזית לא אופטימית במיוחד לשנה הקרובה

בסקירה מיוחדת שערך דה מרקר לקראת השנה החדשה, התבטאה בקרב גורמים רבים בשוק הנדל"ן בישראל פסימיות גדולה, זאת על רקע הקיפאון במכירות, ביורוקרטיה שמעכבת הליכים של התחדשות עירונית, ואי ההתרוממות של תוכנית מחיר למשתכן, הגורמים בשוק מנבאים שנה גרועה במיוחד בשוק הנדל"ן בישראל.

 

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, השמאי אוהד דנוס: "ב – 2018 שוק הנדל"ן אמור להמשיך את הפיצול שנוצר בו, כתוצאה מהמהלכים של הממשלה ב- 2017.

 

שוק אחד לזכאים של תכנית מחיר למשתכן ושוק שני למשקיעי הנדל"ן ומשפרי הדיור. בשוק הראשון, הצפי הוא להמשך הגרלות ובנייה בקצב איטי, בשוק השני צפויה התפכחות וירידה מהגדר.

 

כפועל יוצא מזה, נראה ירידות מחירים באזורי הפריפריה ויציבות של מחירים עם נטייה לעלייה באזורי הביקוש.

 

סביר להניח שהבלבול הקיים היום בשוק יימשך, ושהתחלות הבנייה צפויות להמשיך לרדת גם במהלך 2018.

 

וכל אלו שייכים לתרחיש האופטימי. בתרחיש הפאסימי, בו אנו הולכים לבחירות, כל המערכות יעברו לעבוד במודול של בחירות איטי ובמקרה זה הסכנה להמשך היציבות השבירה במחירי השוק תגבר משמעותית, ועליית מחירים בשיעור של 5% היא אפשרות סבירה".

 

 

גל אגוזי, מנכ"ל ובעלים בחברת יחד נדל"ן המתמחה בהתחדשות עירונית ותמ"א 38: "לאור השינויים  במדיניות העיריות, ובמתיחות שנוצרה בין הרשויות המקומיות לממשלה, בעיקר סביב סוגיית היטלי השבחה, התאפיינה השנה שחלפה בחוסר וודאות.

 

השינויים והמתיחות האטו בצורה משמעותית את ההתפתחות של תחום התמ"א 38, ובחלק מהערים הוא כמעט נעצר לחלוטין, כמובן שכולם מפסידים מכך. לקראת השנה החדשה אנחנו מקווים שנוכל ליהנות מוודאות תכנונית בתחום.  

 

בנוסף, בשנה זו אמורות להתקיים בחירות לרשויות המקומיות, אנו צופים כי ההתחדשות העירונית והתמ"א 38 בפרט יהפכו לנושא מוביל בקמפיינים של המתמודדים ויהיו לפקטור מרכזי לפיו תושבים בוחרים את ראש העיר, ותקוותנו שנושאים אלו ימשיכו לעמוד בראש סדר העדיפויות של הנבחר גם לאחר הבחירות.

 

תושבי ערים רבות ממתינים בקוצר רוח לחיזוק של מבני המגורים שלהם מפני רעידות אדמה ולשדרוג הבתים למודרניים ומרווחים יותר, ללא השקעה כספית מצדם". 

 

 

יגאל צמח, מנכ"ל ברגרואין רזידנשיאל: "אנו צופים כי שוק הנדל"ן בשנה הקרובה יהיה יותר סלקטיבי. המאמצים של שר האוצר יביאו ליציאתם של המשקיעים מעולם הנדל"ן למגורים והם יעברו לנדל"ן מסחרי וקרנות ריט.

 

אני לא צופה התחלות של בניית מגדלי יוקרה, מכיוון שכבר עכשיו באזורי הביקוש יש מחסור חמור לקרקעות עבור מגדלי מגורים, והבנקים מעדיפים לממן את הפרויקטים הקטנים יותר.

 

גם ההתחזקות של השקל אל מול היורו תקשה על הרוכשים מאירופה להמשיך לרכוש דירות יוקרה, לכן הרוכשים החדשים בשוק זה  של דירות יוקרה במגדלים יהיו אנשי הייטק ישראליים צעירים".

 

 

עמית נשרי בעלים ומנכ"ל של א.לאפיס, המתמחה ברישוי עסקים, היתרי בנייה וניהול פרויקטים: "2017 הייתה שנה של התחדשות עירונית. דובר הרבה על כך ש -35% מהתחלות הבנייה בשנים הקרובות יהיו של פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, אך זה עצוב להגיד שככל הנראה אנו נמתין עוד זמן רב.

 

אביגדור יצחקי מסיים את תפקידו כיו"ר המטה להתחדשות עירונית ללא מחליף. הרשות הקיימת היום אינה מתפקדת בצורה ראויה ופרויקטים רבים של תמ"א נשארים תקועים בנבכי הבירוקרטיה. חוקים ותקנות חדשים בנושא מיסוי צצים לאורך התהליך וגורמים לחוסר וודאות בשוק, קבלנים לא מצליחים למכור, לא בונים ובעצם השוק קפוא.

 

בענף הבנייה היו במהלך השנה האחרונה אינספור תאונות עבודה, ונראה שלמרות כל ההבטחות נרדמו בשמירה במשרד הכלכלה.

 

שרת המשפטים, איילת שקד אמרה שהפרלמנט הישראלי מחוקק הכי הרבה חוקים בעולם, אז מה הפלא שהבירוקרטיה בישראל היא בלתי אפשרית?

 

אני צופה כי בשנה הקרובה, לצערי אנו נמשיך להתמודד עם המשברים ופתרונות ה'פלסטר' לבעיות האמתיות, וזה ימשיך עד שלא יתרחש כאן שינוי משמעותי וחשיבה לטווח הארוך.

 

מדובר בשנת בחירות ברשויות המקומיות, הפוליטיקות  הפנימיות עשויות לתקוע פרויקטים רבים. לכן, דווקא עכשיו חשוב לחוקק חוק שיישם את עקרון הרציפות השלטונית, כך שראש עיר חדש שנבחר לא יוכל למחוק בהינף יד את מעשיו והחלטותיו של קודמו בתפקיד".

 

 

שי פולונסקי, מנכ"ל בולווארד טרה: "לאחרונה מתאפיין שוק הנדל"ן בירידה יחסית בכמות העסקאות שנסגרות בהשוואה לשנים הקודמות, זאת ללא ירידת מחירים. קיפאון זה נובע בין היתר מהתכניות הממשלתיות והרגולציה שנועדה להקל על רוכשי דירות, כתכנית מחיר למשתכן.

 

יחד עם זאת, אנו רואים כי התחום של התחדשות עירונית תופס תאוצה רבה והופך לתחום אטרקטיבי ודינמי ביותר בשוק הנדל"ן. משכך, אנו צפויים לראות ב – 2018 עוד ועוד חברות יזמות ובנייה גדולות שיפנו לתחום ההתחדשות העירונית וכמו גם לפרויקטים של מחיר למשתכן.

 

כמו כן, מעגל הביקוש צפוי להתרחב אל מעבר לגבולות ת"א, לכיוון יפו שהופכת ליעד אטרקטיבי עבור הזוגות צעירים".